
Werken met de toekomst
Dát is werken in het onderwijs. Je helpt de toekomst groeien en blijft jezelf ook iedere dag ontwikkelen. En dat voor een serieus salaris!
De veelzijdigheid van het onderwijs
Ben je nieuwsgierig naar een baan in het onderwijs? Ontdek verschillende functies en routes die je kunt nemen om de overstap naar een carrière in het onderwijs te maken. Bekijk de functie en maak gebruik van de handige routetool onderaan dit blok.
Als leraar basisonderwijs geef je les in alle vakken aan kinderen van 4 tot 12 jaar en begeleid je hun sociale en emotionele ontwikkeling.
Als docent in het middelbaar beroepsonderwijs geef je specifieke vakken binnen het mbo en bereid je studenten voor op een beroep.
Als instructeur in het middelbaar beroepsonderwijs begeleid je praktijkgerichte lessen en ondersteun je mbo-studenten bij het aanleren van vaardigheden.
Als gastdocent geef je eenmalige of tijdelijke lessen over een specifiek onderwerp of vakgebied.
Als docent in het voortgezet onderwijs geef je les in een specifiek vak aan leerlingen. Met een tweedegraads onderwijsbevoegdheid mag je lesgeven aan: vmbo, onderbouw havo, onderbouw vwo en praktijkonderwijs.
Als docent in het voortgezet onderwijs geef je les in een specifiek vak aan leerlingen. Met een eerstegraads onderwijsbevoegdheid mag je lesgeven aan: onderbouw en bovenbouw havo, onderbouw en bovenbouw vwo, vmbo en praktijkonderwijs.
Als leraar in het speciaal onderwijs begeleid je en geef je les aan leerlingen die specialistische ondersteuning nodig hebben.
Als vakleerkracht geef je les in een specifiek vak, zoals muziek, kunst of techniek, vaak in verschillende klassen of scholen.
Als onderwijsassistent ondersteun je de leraar bij lesvoorbereiding, begeleiding en administratieve taken in de klas.
Als leraarondersteuner ondersteun je leraren in de klas en begeleid je zelfstandig kleine groepen leerlingen.
Als intern begeleider coördineer je leerlingenzorg binnen de school en ondersteun je leerkrachten bij het opstellen van onderwijsplannen.
Als schooldirecteur leid je de school, bewaak je de kwaliteit van het onderwijs en stuur je het team van medewerkers aan.
Als teamleider stuur je een team van docenten of medewerkers aan en bewaak je de voortgang van onderwijsprocessen.
Als conciërge zorg je voor praktische ondersteuning in en rondom de school, zoals beheer en onderhoud van gebouwen.
Als gymleraar geef je bewegingsonderwijs en motiveer je leerlingen om gezond en actief te blijven.
Als administratief medewerker voer je administratieve taken uit, zoals leerlingregistratie, planning of financiële adminstratie.
Als decaan begeleid je leerlingen bij studie- en beroepskeuze en informeer je hen over opleidingsmogelijkheden.
Als NT2-docent geef je les in de Nederlandse taal aan anderstalige nieuwkomers om hen te helpen integreren.
Als technisch onderwijsassistent ondersteun je docenten bij praktijklessen in exacte vakken en bereid je experimenten voor.
Persoonlijk advies nodig?


Een vak met ...
betekenisgeving, ontwikkelmogelijkheden en een serieus salaris.
Werken in het onderwijs biedt je de kans om jezelf te ontwikkelen, een zinvolle bijdrage te leveren en een serieus salaris te verdienen. Dit zeggen we niet alleen; het blijkt ook uit de cijfers.
Werken in het onderwijs volgens leraren zelf

Het Beroepsbeeld Leraar beschrijft de essentie van het leraarschap. Wat heeft een leraar nodig om zijn kerntaken goed uit te voeren? Hoe kan een leraar zich het beste ontwikkelen? Wat zijn de verschillen tussen de onderwijssectoren? Je leest het allemaal in het beroepsbeeld.
Q&A
Gemiddeld verdienen leraren in het primair onderwijs bruto rond de € 6.100 per maand. Dit is als een leraar voltijd werkt en het bruto bedrag met alle structurele extra’s opgeteld, zoals vakantiegeld, eindejaarsuitkering en andere toelagen. Wat je precies gaat verdienen is uiteraard afhankelijk van de onderwijssector, je functie, taken en je werkervaring.
In de gemiddelde beloning wordt rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (voltijd en deeltijd) in loondienst in het basisonderwijs en het speciaal (basis en voortgezet) onderwijs. Deze gewogen gemiddelde beloning geeft een representatief beeld van wat leraren verdienen bij een voltijdsaanstelling.
Het is gebruikelijk om niet alleen naar het salaris te kijken, maar naar het salaris plus alle extra's zoals vakantiegeld. Ook voor een vergelijking is het relevant om niet alleen naar het salaris te kijken, bijvoorbeeld omdat in andere sectoren niet iedereen een eindejaarsuitkering krijgt.
Benieuwd naar alle salarisschalen?Rekenvoorbeeld (po en vo): Pieter staat al 12 jaar voor de klas. Hij werkt voltijd en zit in schaal LB, trede 12.
Zijn beloning bestaat uit:- het salaris per maand (€ 5.277)
- de vakantie- en eindejaarsuitkering (salaris x 0,1633 = € 862)
- de oktobertoelage (vóór 2025 heette dit de ‘bindingstoelage’) die iedere leraar krijgt na 1 jaar in de hoogste trede van de schaal (€ 137).
Dit komt neer op zo’n € 6.276 bruto per maand. Als Pieter niet voltijd werkt maar deeltijd, dan zijn de bedragen naar rato terug te rekenen naar een andere werktijdfactor dan 1,0 fte. Als hij bijvoorbeeld 0,8 fte werkt, dan is de beloning 0,8 x € 6.276 bruto per maand.
Het onderwijs biedt jou heel veel kansen om je verder te ontwikkelen. Zo kun je ook na je opleiding scholing volgen, expert worden in een onderwerp of vak en meedenken over schoolbeleid. Ook kun je verschillende functies ontdekken zoals intern begeleider of directeur. Daarnaast kun je kiezen voor een bepaalde onderwijssoort of onderwijsvisie. Zo kun je werken in het speciaal onderwijs of op een Montessori-, Dalton- of Jenaplanschool. Er zijn genoeg mogelijkheden!
Kijk op https://www.loopbaanlerarenpo.nl/ of https://www.loopbaanlerarenvo.nl.
Als we het over het onderwijs hebben, dan denken we al snel aan leraren en docenten. Maar er zijn nog veel meer belangrijke functies. Zo kan je bijvoorbeeld onderwijsassistent, schooldirecteur, conciërge of intern begeleider (IB’er) worden. Wist je bijvoorbeeld dat er een subsidie bestaat voor carrièreswitchers die schooldirecteur willen worden? En kies je voor de functie als leerkracht, dan kan je daarnaast ook nog verschillende andere functies of taken op je nemen. Denk aan het mentorschap of een bijdrage leveren aan het schoolbeleid.
Meer weten over alle mogelijke functies en mogelijkheden, klik hier.
Ons advies: ga op onderzoek uit! Je kunt bijvoorbeeld eens praten met iemand uit je omgeving die leraar is of een middagje rondkijken op een school.
Ook kun je contact opnemen met een regioloket bij jou in de buurt of een adviesgesprek inplannen met het Onderwijsloket.
Je bent nooit te oud voor een overstap naar het onderwijs. Iemand met meer werkervaring kan voor een school juist erg waardevol zijn. Er zijn verschillende (korte) opleidingstrajecten voor overstappers op latere leeftijd, maar ook functies waar je geen specifieke vooropleiding voor nodig hebt.
Meer informatie vind je hier.
Dat is uiteraard afhankelijk van de functie die je voor ogen hebt en je vooropleiding, werkervaring en persoonlijke omstandigheden. Oftewel, deze vraag vraagt om maatwerk. Hiervoor heeft het Onderwijsloket een handige Routetool ontwikkeld. Met deze tool kun je eenvoudig ontdekken welke routes je kunt nemen om de overstap naar een carrière in het onderwijs te maken en hoe lang jouw route ongeveer duurt!
Het belangrijkste verschil is dat je bij een zij-instroomtraject direct zelfstandig en betaald voor de klas staat, terwijl je tijdens een deeltijdopleiding eerst meekijkt met lessen en stage loopt. Een deeltijdopleiding heeft minder contacturen en volg je vaak naast je huidige baan. Bij de meeste deeltijdopleidingen komt dat neer op één lesdag in de week of twee avonden.
De kosten voor een zij-instroomtraject liggen bij de school en worden gesubsidieerd door de overheid, terwijl je een deeltijdprogramma zelf moet betalen. Meer informatie vind je hier.